torsdag, juli 22, 2010

[ingenting]

Jag minns inte första gången jag hörde ”Halleluja!”. Jag vet när det var men jag minns det inte. Det var lördagseftermiddag på Way Out West förra sommaren, jag var rätt trött, vädret var dåligt och jag förmådde mej inte att riktigt koncentrera mej på vad som pågick på scenen varför jag bara lyssnade på ett öra. Något jag idag ångrar djupt. Efter att ha tittat på youtubeklipp från spelningen inser jag att det var en smått magnifik urladdning. Jag förbannar mig själv för att jag inte var mer koncentrerad, hade jag varit det hade jag redan då noterat vilken makalös jävla låt nämnda ”Halleluja!” är.
Några veckor senare går jag inte på [ingenting]s myspace och blir fullkomligt knockad. Knockad av vad Per Sinding-Larsen beskrivit som ”En sång utan tak, utan golv. Ett öppet skrik rakt ut i meningslösheten”, knockad av den furiösa energin och fullkomliga urladdningen i kombination med de perfekta melodierna och den magnifika texten. Jag blev knockad av ”Halleluja!”. Det är en låt att dansa till såväl som att gråta till, en låt att skråla med till på festen såväl som att lyssna på i hörlurar på bussen, en låt som gör en glad och en låt som får en att vilja grina. ”Halleluja!” är inte bara ett skrik ut i meningslösheten, det är en råsop i magen på meningslösheten.
Ytterligare några veckor senare köpte jag albumet, ”Tomhet, idel tomhet”. Det är proppfyllt med starka sånger, förutom nämnda ”Halleluja!” är spår som vackra ”Dina händer är fulla av blommor”, ”Lång väg hem”, ”Satans högra hand”, episka ”Låt floden komma” och egentligen hela skivan värda att nämnas.

”Du måste va en idiot om du kallar dig klok” sjunger Cristopher Sander i nämnda ”Halleluja”, du måste va en idiot om du missar [ingenting] på PIP säger jag. Det kommer bli magiskt.


Fredag 16.30 Dalen


Titta:


Lyssna:
[ingenting] på Spotify
[ingenting] på Spotify en gång till (Spotify har av någon anledning inte lagt alla skivor på samma ställe)

http://www.nadazipp.se/

Etiketter: ,