tisdag, juli 27, 2010

Fler bandtips

Här kommer ett gäng akter till som vi lyfta fram och som vi tycker att ni borde gå och se, men som vi inte hunnit skriva några längre texter om.

The Mary Onettes
Jönköpingskvartettens fjolårsskiva ”Islands” som kom i höstas är en av 2009 års allra bästa skivor. Och en av de skivor från förra året som jag lyssnat allra mest på. Fantastiskt bra. Har aldrig dem live själv men enligt ryktet ska dom vara grymma live.
Onsdag 00.00 Cirkus

This Is Head
De egensinniga Malmöskäggen och kritikerfavoriterna som numrerar sina alster i den ordning de tillkommit är nog den mest framsynta bokningen på Putte I Parken i år. Albumet 0001, döpt efter samma princip som bandets låtar naturligtvis, är en influensrik men ändå alldeles egen skiva kommer ligga högt på diverse årsbästalistor framåt december. Inte missa!
Torsdag 21.00 Cirkus

Hästpojken
Hästen behöver väl ingen närmare presentation men förtjänar ändå att lyftas fram här efter vinterns fantastiska album ”Från Där Jag Ropar”. Skivan är bandets hittills finaste stund och det ska bli spännande att får höra de nya sångerna live.
Fredag 17.30 Lilla IP

Mixtapes & Cellmates
Sedan albumet ”Rox” släpptes är det en skiva som spelats flitigt både i min ipod och min cd-spelare. Vi pratar här om indie av bästa märke, precis i gränslandet mellan indiepop och indierock. Det är popmelodier att dö för mixat med ringande gitarrattacker. Det är fruktansvärt bra.
Lördag 15.00 Lilla IP

Kite
Första gången vid hörde Kite (inte att förväxlas med det kristna rockbandet med samma namn) var på en Sonically Speaking för några år sedan. Sen hörde vi inte så mycket mer ifrån dem förrän de fick ett litet minigenombrott med sin Fred Åkerström-tolkning ”I Give You The Morning” i höstas. Det är mörkt, synthigt och bra. Bör absolut kollas in på PIP.
Lördag 21.00 Cirkus


Sen tycker vi ni borde gå och se Hives också eftersom dom alltid är magnifika live, fast det behöver vi nog inte tipsa om.


Lite senare idag kommer jag lägga upp mitt personliga schema för vad jag ska se under festivaldagarna, så håll utkik här.

Etiketter: