lördag, januari 22, 2011

P3 Guld

Precis som på Grammis fick Robyn för många priser. Årets var helt rätt att hon fick, sett till vad som var nominerat så var Dancing On My Own överlägsen. Däremot skulle hon inte ha fått årets artist och definitivt inte Guldmicken. Guldmicken var i mina ögon så gott som reserverad för Håkan. Bara konserten han gjorde på Way Out West borde ha garranterat en förkrossande seger i den omröstningen.
Kvällens stora skandal är dock att Tove Styrke vann priset som årets nykomling. Den utnämningen devalverar värdet av P3 Guld något fruktansvärt. Tidigare har jag upplevt det som att även om P3 Guld varit ett pris som röstats fram av folket så är det ändå mest människor med ett genuint musikintresse som har röstat, det gar på något sätt varit vårt pris. Att priset för årets nykomling gick till Tove Styrke tyder dock på att den så kallade idolgenerationen (den som tidigare briljerat genom att ge en Grammis för årets låt till EMD) påbörjat ett övertagande även av P3 Guld. Det är djupt oroande och något som, som sagt, devalverar P3 Gulds värde och betydelse. Nu ska man inte dra för stora växlar av ett enda resultat men det är ett första tecken. Ett första tecken på en utveckling jag vill undvika. Jag hoppas att P3 Guld även i fortsättningen ska belöna bra grejer framför det som råkar vara mest populärt för tillfället. Tove Styrke var inte den bästa nykomlingen i år, det tror jag alla som kan något om musik håller med mig om, Tove Styrke vann för att hon var den av de nominerade som den så kallade breda allmänheten var mest bekant med. Det är djupt beklagligt.

Usch vad gnällig jag låter nu. Det fanns ju en hel del positivt med galan också (och då menar jag inte bara att både Hoffmaestro och Swedish House Mafia blev utan priser). Att This is Head vann årets pop var en trevlig överraskning. Trodde faktiskt Radio Dept. skulle ta hem den men kul att juryn (för er som inte känner till det så delas genrepriserna ut av en jury) valde att överraska där, This is Head är definitivt värdiga vinnare där.
Lite tråkigt att Anna von Hausswolff gått lottlös både från Grammis och P3 Guld, Singing From the Grave var ju en av årets allra bästa skivor och borde verkligen ha fått något pris. Men fortsätter hon att leverera som hon gjort i år så är jag övertygad om att hon kommer ta hem massor av priser vad det lider.

Etiketter: , , , , , ,