fredag, augusti 06, 2010

Fantastisk avslutning - i dubbel bemärkelse

The Hives
Hives är ett utmärkt val som avslutare av Putte i Parken 2010. De är ett utmärkt val som avslutare av vilken festival som helst. Jag har sett dem ganska många gånger vid det här laget och de har alltid levererat. Så även ikväll. Jag har visserligen sett dem bättre än ikväll, de överträffar inte förväntningarna som de gör när de är som allra bäst. Men å andra sidan är förväntningarna nu för tiden så löjligt höga att de är svåra att överträffa. Och även ett Hives som inte når sitt absoluta max är ruskigt bra, c’est magnifique som fransmannen hade sagt.
Redan när ljusskylten tänds upp och bandet gör entré i sina stiliga svarta uniformer med vita baskrar och, inte minst, vita knästrumpor känner man att det här kommer bli grymt.
Howlin’ Pelle är naturligtvis som Howlin’ Pelle alltid är, en lysande frontman och publikdomptör som är som född för att stå på en scen. Efter att ha döpt om alla i publiken till Alfred och Linda (för att det blir lättare för honom om alla heter likadant) forsätter han naturligtvis på sitt vanliga självförhärligande och narcissistiska vis konserten igenom. Dock ljuger han lite när han säger att Hives aldrig spelat i Karlskoga tidigare. De spelade här på den gamla stadsfestivalen Stranddagarna något av åren kring millennieskiftet när de turnerade på ”Veni, vidi, vicious” och ännu inte slagit utomlands. Hur jag vet det? Jag var där, så gammal är jag.
Nåväl, precis som väntat är publiken på redan från början och i princip varenda låt renderar i antingen stort jubel, allsång, vilt röj eller alla tre samtidigt. Allra bäst går naturligtvis alla hits hem, kanske framförallt ”Walk idoit walk” som verkar vara något av en favorit hos Karlskogapubliken (själv tycker jag dock låtarna från Black and White Album som är bäst ikväll). Vi får även höra ett par nya låtar, de är helt okej och ska nog kunna växa ut till grymma livenummer de också bara min lyssnat in sig lite på dem. Dock känner jag mig lite gammal när de spelar ”a.k.a I-D-I-O-T” från första skivan och jag är den enda i närheten av mig som kan sjunga med i låten.
Konserten avrundas med en ”Return the favour” som aldrig vill ta slut. Det är en fantastisk på konserten och en fantastisk avslutning på festivalen.

Betyg: 4

Etiketter: , ,