fredag, september 17, 2010

Minner om en magisk kväll

Så finns då "River en vacker dröm" att lyssna på på Spotify. Jag kan, likt Fredrik Virtanen skrev i en krönika för några veckor sedan, tycka att det är lite synd att Håkan inte behöll sin ursprungliga tanke och lät den där magiska kvällen på Way Out West vara enda gången låten hördes. Det kändes väl visserligen redan då att den inte skulle bli så men ändå, jag är en sucker för det unika och speciella, för de där ögonblicken som bara existerar en enda gång och sedan är borta. Därför kan jag tycka att det, på ett sätt, är lite synd att det inte bara blev den enda gången. Men å andra sidan är det en magnifik låt så det hade också varit tråkigt att aldrig få höra den igen, och visst blev jag lite exalterad när jag först såg att den låg där och gick att lyssna på.
Den är väldigt bra (magnifik som sagt), men visst är det så att den var ännu lite bättre den där augustikvällen i slottsskogen. Det blir ju lätt så, en magisk liveupplevelse går inte att helt och fullt "översätta" till skiva. Jag har faktiskt undvikit youtubeklippen från den konserten, och då "River en vacker dröm" i synnerhet. Hela konserten var ett där och då-ögonblick, ett unikt tillfälle, för mig som var där försvinner där och då-känslan om jag skulle sitta och titta på skakiga youtubeklipp med dåligt ljud.
Istället lyssnar jag på låten på Spotify och låter minnena och känslorna från kvällen skölja över mig. Visst är det som jag skrev ovan på sitt sätt lite synd att den ursprungliga tanken om det enda tillfället övergavs, men det hindrar ju inte att jag njuter av låten och låter den minna om en kväll då magi låg i luften.

Etiketter: , , ,