tisdag, december 14, 2010

Lite Putte

Idag landade årets första julkort i brevlådan. Det börjar kännas att julen närmar sig. Dock kommer jag varken sätta ihop eller lägga upp någon lista med julmusik, det finns ju redan ett överflöd av sådana listor.

Tänkte att jag skulle ge några kommentarer om det bandsläpp Putte i Parken hade i fredags. Borde väl egentligen har gjort det redan men som vanligt den senaste tiden har jag haft väldigt mycket att göra och har helt enkelt inte haft tid förrän nu.
Tycker hur som helst att det känns som ett stabilt förstasläpp, egentligen varken mer eller mindre. Bokningen av Wombats är så klart ganska roligt men då framförallt för att det ger förhoppningar om att det kan bli lite mer fokus på pop och indie på de stora bokningarna i år än det varit tidigare. Bortsett från ett och annat undantag har det ju faktiskt varit ganska skralt med just pop och indie bland de större namnen tidigare år även om det funnits en hel del riktigt trevlig popmusik bland de medelstora och mindre akterna. Just Wombats som band är väl jag personligen inte superpepp på då det inte är något band jag lyssnat direkt. Men är det en bokning som anger tonen för resten av festivalen så känns det väldigt lovande.
Bland de övriga namnen i fredagens släpp är det väl inget som får mig att höja på ögonbrynen direkt utan det mesta känns mest som en axelryckning. Nationalteatern kommer man nog se bara för att ha sett dem, Movits! såg jag på rookie för ett par år sedan och det svängde helt okej så det kanske jag går och kollar på om det inte krockar med något men i övrigt känns det inte som att det är något jag kommer gå och titta på.
Men allt som allt skulle jag ge första släppet betyget tre av fem. Ett stabilt förstasläpp som lovar gott inför vad som komma skall. Och så får man ju vara glad så länge inte Hoffmaestro blir bokade, vore fantastiskt skönt att slippa deras ljudföroreningar i år.

Men om vi tittar framåt, vad skulle jag i dagsläget vilja se på Putte 2011? Tja, snackar vi större svenska akter vore naturlgitvis Håkan och Säkert! kul, visserligen kommer säkert båda spela på de flesta festivaler med självaktning i sommar men båda har släppt grymma skivor i år och är dessutom alltid sevärda. Man kan aldrig se varken Annika eller Håkan för många gånger. Lykke Li vore naturligtvis fantastiskt roligt också. Mindre grejer avstår jag från att nämna nu då det brukar variera ganska kraftigt vad man tycker är roligt i december och framåt vårkanten. Bruakr ju alltid dyka upp åtminstone en handfull grymma grejer under vintern och våren samtidigt som det alltid finns grejer man älskar vid den här årstiden som bara känns på sin höjd halvkul när festivalsäsongen kommer.
Utländska grejer som vore kul att se är, om vi ska fortsätta på brittiska gitarrband, höstens favoriter The Crookes. Det törst jag säga säkert att det inte kommer hända men kul vore det. Och ska man drömma lite vore naturligtvis det återförenade Pulp grymt men det är jag om möjligt ännu mer säker på att det inte kommer hända. Men drömma går ju, Jarvis Cocker på Rävåskullen, det vore fantastiskt.

Etiketter: , , , , , , , , , , , ,