fredag, april 01, 2011

Kort om dagens Putteläpp

Hade hoppats på något fint. Det blev precis tvärtom. Det blev ett av de sämsta bandsläppen i festivalens historia.

Manic Street Preachers har väl sina poänger men har inte varit särskilt spännande eller relevanta på åtminstone ett decennium. Paramore är bara dåliga och Kesha (ja, jag vägrar stava med dollartecken) ska vi inte ens prata om. Inte bara är det en chockerande usel artist utan sett till vad hon antagligen kostar (och då inte bara i pengar utan även i anseende, prestige och kredd) är det i mina ögon också en fruktansvärt dålig bokning. Visst kan man bygga en festival på den typen av topp 20-artister, och visst säljer det säkert en hel del biljetter, men vilka konsekvenser får det längre fram? Blir man verkligen ett trovärdigt alternativ på en marknad där kulturkonsumtionen blir mer och mer nischad och där hitten tappar i betydelse? Jag har inget klart svar på det (herregud jag är ju akademiker, sen när har vi kunnat ge enkla och klara svar på en fråga?) men det känns som det är något festivalledningen bör fundera på när man formulerar sina strategier inför framtiden.

Men som sagt, i mina ögon var det här ett fruktansvärt dåligt släpp. Vi får hoppas att det tar sig, eller att det här bara var ett riktigt dåligt aprilskämt.

Etiketter: , , , , ,